تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی با این 100 ماده غذایی

چطور سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟ آیا می توان سیستم دفاعی بدن را با مواد غذایی و خوراکی های در دسترس تقویت کرد؟ سیستم ایمنی بدن با چه چیزهایی تقویت می شود؟ در این مقاله ده فاکتور مهمی که می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود را به شما معرفی می کنیم و ذیل هر کدام به ۱۰ خوراکی مورد دسترسی اشاره می کنیم . جمعا در این مقاله شما با ۱۰۰ خوراکی در دسترس که سیستم  دفاعی بدن را تقویت می کند آشنا می شوید.

۱-تقویت سیستم ایمنی بدن با خوراکی و مواد غذایی گرم

با مصرف خوراکی های گرم بدن شما انرژی لازم برای مبارزه با انواع میکروب و ویروس را دریافت می‌کند. وقتی که شما خوراکی هایی که دارای مزاج گرم هستند را مصرف می‌کنید منبعی از انرژی را وارد بدن خود می نمایید. با این کار دمای بدن شما حفظ می‌شود و سلول‌ها سوخت و ساز بیشتری می‌کنند که این عمل خود باعث جلوگیری از انتشار ویروس و میکروب در سراسر بدن می گردد.

با مصرف این خوراکی ها گلبولهای سفید که وظیفه مبارزه را برعهده دارند با کالری بالایی که در خون جریان یافته قوی تر شده و فعالیت بیشتری می کنند.

 در مواقع حاد هم با مصرف خوراکی های گرم بدن شما انرژی مورد نیاز برای بالا بردن دما و تب را پیدا می‌کند که خود تب هم یک نوع از دفاع در برابر میکروب ها و عوامل خارجیست تا آنها را در دمای بالا از بین ببرد.

۱۰ خوراکی گرم

مویزگوشت شترکنجدبادام زمینیزنجبیل
خرماعسلآناناسانبهانجیر

۲-مصرف آهن و تقویت سیستم دفاعی بدن

مصرف آهن علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن نقش حیاتی در بافت عضلات و اکسیژن رسانی به عضلات را ایفا می کند. آهنی که شما مصرف می کنید در سه جای بدن وارد می شود :

۱- گلبولهای قرمز که وظیفه اکسیژن‌ رسانی به سلول‌ها را دارد و این عمل فقط با آهنی که در پروتئین گلبولها {هموگلوبین}وجود دارد انجام می گیرد.

۲- تشکیل بافت عضلات که آهن موجود در پروتئین {میوگلوبینج وظیفه آزادسازی اکسیژن برای مصرف بافت عضلات را دارد.

۳- آهن اضافی و مازاد از مصرف بدن در کبد ذخیره می گردد.

 با کمبود آهن بدن ذخیره آهن کبد را مصرف می کند تا تمام شود و اگر باز هم کمبود آهن ادامه داشته باشد گلبول های قرمز کوچک تر شده و در پی آن انرژی لازم برای سلول ها مهیا نمی‌شود. خستگی، بی حالی، ضعف و رعشه و ناتوانی در تنظیم دمای بدن از عوارض آن است. در صورت ضعیف شدن بدن هر اتفاقی ممکن است بیفتد از مشکلات کبدی و کلیوی گرفته تا ضعف سیستم ایمنی و بیماری های سریع و پشت سر هم.

10 منبع آهن

جگرخرماتخمه آفتابگردانکنجد پسته
کشمشبادام درختیترهتخم مرغدانه چیا

۳-ویتامین C یا اسکوربیک اسید تقویت کننده سیستم دفاعی بدن

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که وظیفه آن محافظت از سلول ها در برابر رادیکال‌های آزاد می‌باشد. مانند: آلودگی هوا ، سوخت و ساز سلولی و اشعه ماورای بنفش.

مصرف این ویتامین سبب از بین رفتن رادیکال های آزاد شده و در پی آن سلول تقویت می گردد. دیگر ویروس، میکروب و حتی غده های سرطانی نمی توانند در آن رشد کنند. همچنین ویتامین C سبب جذب آهن شده و در ساخت کلاژن هم اهمیت بالایی دارد. کلاژن برای ترمیم سریع پوست و جلوگیری از خونریزی حائز اهمیت است.

منابع ویتامین C

گواوافلفل دلمه ایکیویتوت فرنگیپرتقال
جعفریکلم بروکلیانبهآناناسگوجه فرنگی

۴-تقویت سیستم دفاعی بدن با ویتامین D

ویتامین D نوعی ویتامین محلول در چربی است و به دو نوع می‌تواند وارد بدن شود.

۱- ویتامین D3  که با سنتز پوست تولید می شود. برای جذب کافی ویتامین دی ، ۲۰ دقیقه زیر نور مستقیم خورشید قرار گرفتن کافیست همچنین مکمل های ویتامین D از نوع D3 می باشند.

۲- ویتامین D2 که در گیاهان و خوراکی ها یافت می شود. مانند: حبوبات، قارچ و جو دوسر.

البته نوع اول راحت تر می تواند جذب بدن شود.

مصرف ویتامین D سبب جذب کلسیم و فسفر میگردد که باعث تقویت استخوان ها می شود. همچنین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی ایفا می کند. به گلبول های سفید برای جلوگیری از بیماریهای میکروبی حتی ام اس هم کمک می کند.

منابع ویتامین D

ماهی سالمونمیگوتن ماهیزرده تخم مرغروغن جگر ماهی
جو دو سرقارچپنیرکرهحبوبات

البته با خوراکی های دارای ویتامین D نمی توان کمبود این ویتامین را جبران کرد و باید با مکمل‌های غذایی یا ۲۰ دقیقه آفتاب گرفتن این ویتامین را جذب کرد.

۵-تقویت سیستم ایمنی بدن با خوراکی های دارای ویتامین E

 ویتامین E محلول در چربی است و به صورت روغن جذب بدن میشود. این ویتامین فواید بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به تقویت سیستم ایمنی، تقویت و زیباسازی پوست و مو و همچنین کاهش کلسترول و پیشگیری از آلزایمر اشاره کرد.

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از سلولها در برابر آلودگی عوامل خارجی و از نابودی آن ها محافظت می کند. ویتامین E کمک موثری برای سیستم دفاعی محسوب می‌شوند و حتی از تومور و سرطان هم جلوگیری می کند.

 منابع ویتامین E

بادام درختیفندقکلم بروکلیروغن زیتونروغن کلزا
انبهکدو حلواییتخمه آفتابگردان اسفناجکیوی

۶-مصرف روی یا زینک سبب جلوگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن

زینک یا روی ، عنصری است که بدن به وسیله آن سلول های عصبی را می سازد. این ماده تقویت کننده سیستم دفاعی بدن هم است به این صورت که در سلول ها به عفونت ها و میکروب ها با وجود این عنصر زودتر پاسخ می دهند. این ماده سبب تجزیه پروتئین های ویروس ها و میکروب ها نیز می گردد. همچنین فعالیت گلبولهای سفید را افزایش می دهد.

 منابع زینک یا روی

لوبیا قرمزبادام زمینیزرده تخم مرغنخودنخود فرنگی
کنجدبادام هندیتخم کتانگوشت بوقلمونسیر

۷-پروبیوتیک ها تقویت کننده سیستم دفاعی بدن هستند

پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفید هستند که در بدن انسان زندگی می کنند و به هضم و جذب غذا کمک شایانی کرده و همچنین علیه باکتری های مضر در دستگاه گوارش مبارزه میکنند.

 در حقیقت باکتری های مفید نوعی سیستم دفاعی برای بدن حساب می شوند، چون در بدن تغذیه می کنند، هرچه که با نوع آنها متفاوت باشد و بخواهد از بدن تغذیه کند، به خاطر غذای محدودی که وجود دارد با آنها مبارزه کرده و آنها را از بین می برند.

برای بهره مند شدن از پروبیوتیک ها می توانید مواد غذایی که پروبیوتیک هستند را مصرف کنید. مانند : ماست ، شیر و پنیر پروبیوتیک

مواد غذایی که پروبیوتیک هستند

عسلسرکه انگور سرکه سیبنوشیدنی کامبوجاخیار شور
زیتون پروردهشیرترشی کلمسویاموز

۸-اسید فولیک مقوی سیستم دفاعی بدن 

 اسید فولیک همان ویتامین B9 است که کمبود آن باعث اختلال در ساخت گلبول های قرمز و در نتیجه کم خونی میشود. نقش اسید فولیک در ساخت سلول های بدن ، رشد و بازسازی سلولها ، ساخت و ترمیم DNA و همچنین ساخت گلبول قرمز بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین برای عملکرد گلبولهای سفید و تقویت سیستم دفاعی بدن نیز موثر است.

منابع اسید فولیک

سیب زمینیلوبیا سبزنخود فرنگیجگرلوبیا چشم بلبلی
تخمه آفتابگرداننعنا خشکلوبیا چیتیآووکادواسفناج

۹-تقویت سیستم ایمنی بدن با مواد غذایی حاوی ویتامین B6

 ویتامین B6 برای جذب پروتئین و تبدیل آن بسیار ضروری می‌باشد. کمبود این ویتامین سبب اختلالات عصبی، خستگی، بی حالی، احساس ضعف و تحلیل عضلات می شود. بدیهی است که در همچین حالتی سیستم دفاعی بدن هم به درستی وظیفه خود را انجام داده و توان مبارزه با عوامل بیماری زا را ندارد.

برای جلوگیری از کمبود ویتامین b۶ باید از منابع این ویتامین مداوم استفاده کرد.

منابع ویتامینB6

پستهسینه بوقلمونلوبیا چیتیکنجد نخود
سینه مرغآواکادوماهی تنگوشت گاوتخمه آفتابگردان

۱۰-تقویت سیستم ایمنی بدن با مواد غذایی که حاوی ویتامین A هستند

 ویتامین A آنتی اکسیدان بسیار قوی است که از سلول های بدن در برابر پیر شدن، آلودگی و عوارض ناشی از سوخت و ساز محافظت کرده و سلول را پاکسازی می‌کند. ویتامین A برای جلوگیری از سرطان و ایمنی بدن در برابر سلول های مخربی که به تومور و غده تبدیل می شوند بسیار موثر است. همچنین سلول‌ها را در برابر ویروس‌ها و میکروب‌ها محافظت کرده و با جوان سازی سلول قوای مبارزه به آن می دهد.

ویتامین A سبب ساخت برخی از ژن هایی می شود که در واکنش دفاعی بدن نقش حیاتی دارند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

کمبود ویتامین A باعث آسیب به دستگاه گوارش و عفونت دستگاه تنفسی می‌شود.

منابع ویتامین A 

۲ نکته:

۱- این ۱۰ ماده ای که برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی نقش دارند فقط برای دفاع بدن از ویروس ، باکتری های مضر و میکروب مؤثر نیستند. بلکه باعث جلوگیری از پیری زودرس، سرطان ، دیابت و مشکلاتی که خود بدن عامل آن است، نیز میشوند.

۲-  این ۱۰۰ منابع خوراکی که ذکر شد برای پیشگیری از بیماری مانند: سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی دیابت موثر است . مسلما اگر بیمار هستید ممکن است برخی از آنها برای شما مضر بوده و سبب تشدید بیماری شود. زیرا که درمان جدا از پیشگیری می باشد.

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود