c3

خواص ویتامین C چیست ؟ علائم کمبود آن ، عوارض کمبود ویتامین C

به نظر شما کاربرد ویتامین c در زندگی روزمره ما چیست؟ علائم کمبود ویتامین c چیست و چه تاثیری در زندگی ما دارد؟ همه ما کمبود آهن را می شناسیم از اهمیت آن آگاهی داریم، یکی از مهمترین خواص ویتامین c جلوگیری از کمبود آهن می باشد. فواید ویتامین c آنقدر زیاد است که بی اعتنایی به کمبود آن عوارض جبران ناپذیری را بر بدن وارد می کند. در ادامه با خواص و اهمیت ویتامین ث آشنا خواهید شد پس با ما همراه باشید.

علائم کمبود ویتامین c

از کجا میتوانیم متوجه شویم که با کمبود ویتامین c مواجه هستیم؟

به شما مهمترین علائم کمبود ویتامین c را می گوییم تا بتوانید با یک بررسی کلی ببینید آیا با کمبود این ویتامین مواجه هستید یا خیر.

۱-موهای شکسته

یکی از نشانه های کمبود ویتامین c موهای شکسته است کمبود این ویتامین با ایجاد مشکل در ساختار پروتئین مو باعث بروز این شکنندگی مو می شود. اما مصرف مرتب ویتامین c می توان این مشکل را برطرف کند.

۲-خستگی مداوم و عدم تحمل و پایداری

کمبود ویتامین c می تواند منجر به خستگی، بی حالی و کم طاقتی در کارهای روزمره شما بشود. زود عصبی شدن نیز می تواند نشانه ای از کمبود این ویتامین باشد.

سردرد و بی حوصلگی و در نتیجه آن عدم تمرکز بر روی کارها از علائم کمبود این ویتامین است که تقریباً شبیه به کمبود آهن می باشد. شاید دلیل آن این است که کمبود ویتامین c می تواند جذب آهن را مختل کند. حتی اگر کمبود آهن ندارید، خود کمبود ویتامین سی می تواند شما را آشفته کند. با کمبود این ویتامین احتمال اینکه در معرض بیماری‌ های قلبی، بیشتر از افراد دیگر قرار بگیرید وجود دارد.

۳-ناخن های فرورفته و گود

ناخن های قاشقی شکل از علائم کمبود ویتامین c است که مانند مورد قبل با علائم کمبود آهن مشترک است.

۴-درد مفاصل

در این مورد ممکن است شما کمبود این ویتامین را با کمبود کلسیم اشتباه بگیرید و با مصرف بیش از حد کلسیم به بدن خود آسیب وارد کنید. درد مفاصل ناشی از کمبود ویتامین ث آنقدر می تواند شدید باشد که فرد توانایی حرکت و راه رفتن را نداشته باشد.

متاسفانه ما فقط در هنگام بیماری و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، به یاد ویتامینc  می افتیم در صورتی که این ویتامین نیاز اساسی بدن و عامل جذب آهن می باشد. دقت کنید که مصرف میوه ها  آن هم در مهمانیسبب جبران کمبود این ویتامین نخواهد شد. باید به طود مداوم مصرف شود.

خواص ویتامین c

۱-تقویت سیستم ایمنی

کاربرد ویتامین c تقویت سیستم ایمنی است ویتامین c یک آنتی اکسیدان است که وظیفه آن محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد میباشد. با از بین بردن این رادیکال ها سلول تقویت شده و در برابر میکروب و ویروس و همچنان غده های سرطانی مقاوم می شود.

۲-کمک به جذب آهن

 از مهمترین خواص ویتامین c کمک به جذب آهن است. بهترین زمان مصرف ویتامین c پس از صرف غذاست تا به جذب آهن غذا کمک کند. جذب آهن در سراسر بدن موجب شادابی و انرژی سلول ها برای فعالیت می شود و به فعالیت بهتر تمام اعضای بدن کمک می کند.

۳-ساخت کلاژن

یکی از خواص ویتامین ث ساخت کلاژن و جوانسازی پوست می باشد. کاربرد این ویتامین برای پوست و مو بسیار حائز اهمیت است. یکی از این خواص کاهش روند پیری و پاکسازی و جوانسازی پوست می‌باشد. از دیگر خواص ویتامین c برای پوست می‌توان به درمان آفتاب سوختگی، کمک به درمان اگزما، کاهش لکه های پوستی و غیره اشاره کرد که اهمیت ویتامین c برای پوست را میرساند.

۴-مفید برای مو

پیش از این به موهای خشک و آسیب دیده در اثر کمبود ویتامین c اشاره کردیم. از خواص ویتامین c تقویت ریشه مو، جلوگیری از ریزش مو، افزایش رشد مو، کاهش موخوره و به تعویق افتادن سفیدی مو است. این تاثیرات به خاطر کمک به ساخت کلاژن و جذب آهن ها و از بین بردن رادیکال های آزاد می باشد .

۵-کمک به درمان افسردگی با ویتامین c

با مصرف ویتامین c بدن شاداب شده و کاهش استرس و تنش های عصبی را در پی خواهد داشت، که به درمان افسردگی کمک به سزایی خواهد کرد.

۶-کمک به انعقاد خون و ترمیم زخم

از دیگر خواص ویتامین ث کمک به انعقاد خون و سرعت بخشیدن به بهبودی زخم می باشد. ویتامین c به ترمیم جای زخم نیز کمک می‌کند و باعث سریعتر خوب شدن زخم ها می گردد.

 تا به اینجا فواید ویتامین c را برای شما بیان کردیم حال سوال اینجاست که ما چه میزان به  این ویتامین شگفت‌انگیز نیاز داریم؟

منابع ویتامین C کدامند؟

 با توجه به فواید ویتامین c اهمیت زیادی دارد که منابع اصلی این ویتامین را بشناسیم.

خوراکیمیزان ویتامین ث در هر 100 گرم
گواوا228mg
فلفل دلمه ای184mg
جعفری133mg
توت فرنگی58mg
پاپایا62mg
انبه36mg
کیوی93mg
پرتقال59mg
گل کلم46mg
کلم بروکلی65mg
انار10mg
آلبالو10mg

میزان نیاز افراد به ویتامین c چه مقدار است؟

9-13سال۴۵mg
14-18سال ۶۵-۷۵mg
آقایان۷۵mg
بانوان۹۰mg
بانوان شیرده۱۲۰mg

خطر مصرف بیش از حد ویتامین C 

برخی افراد می‌گویند مصرف بیش از حد ویتامین سی خطرناک است و ما می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم.

نیاز روزانه افراد به ویتامین سی کمتر از ۲۰۰ میلی گرم است و طبق تحقیقات انجام شده مصرف بیش از ۲۰۰ میلی گرم ویتامین c ، اضافات آن دفع میشود.

 اما چه موقع خطرناک است؟ محققان می گویند مصرف بیش از ۲۰۰۰میلی گرم آن می‌تواند خطرساز باشد و این یعنی بیش از ۱۰ تا ۲۰ برابر نیاز روزانه افراد و معادل نزدیک به یک کیلوگرم فلفل دلمه ای!

خب پس تقریبا خطری وجود ندارد مگر اینکه بخواهیم ۲ کیلوگرم کیوی یا یک کیلو گرم فلفل دلمه ای را در یک روز مصرف کنیم.

مصرف بیش از اندازه ویتامین c می‌تواند منجر به یبوست، اسهال یا حتی سنگ کلیه شود.

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود