9250

رفتار با فرزند اول وقتی فرزند دوم به دنیا می آید

رفتار با فرزند اول وقتی فرزند دوم به دنیا می آید، مساله ایست که برای اکثر مادر ها اهمیت دارد. اگر می خواهید رابطه بین فرزندانتان خوب شکل بگیرد باید اوایل تولد فرزند دوم بسیار مراقب رفتار هایتان باشید. برای اینکه هم شما ساده تر مادری کنید و هم بچه ها ارتباط بهتری داشته باشند؛ چند راهکار برای شما می نویسم تا از آنها استفاده کنید.

در رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم نترسید ترس کار را خراب می کند!

دو جا ترس به شما آسیب می زند. یکی جایی که بارداری را به تعویق می اندازید و دوم جایی که در رفتار با فرزندانتان رفتار های عجیب و غریب دارید!

با تعویق بارداری مشکلی رفع نمی شود و تازه بد تر هم می شود. وقتی فرزند اول از سه سال عبور کند تازه درک نسبت به حسادت پیدا می کند! کودکان قبل از سه سالگی درک درستی از حسادت ندارند و حس حسادت بعد از سه سالگی فعال می شود. شاید برای همه اینطور نباشد اما اگر یکم فکر کنیم متوجه می شویم چند قلو ها حسادتی ندارند چون از اول خواهر یا برادر داشته اند! پس هرچه این فاصله کمتر باشد حسادت هم کمتر می شود.

مساله دوم در (رفتار با فرزند اول وقتی فرزند دوم به دنیا می آید) رفتار های عجیب و غریب است! وقتی خیلی معمولی به فرزند دوم محبت می کنیم موجب حسادت فرزند اول نمی شود. اما گاهی با رفتار های عجیب و غریب باعث می شویم حس حسادت فرزند اول تقویت شود!

مثلا: وای خدا جیگر منه زینب نه نه اصلا زینب بده فقط حسین خوبه!

یا وای چقدر زینب زشته ما که فقط حسنا رو دوست داریم!

(اسم فرزندان من به ترتیب حسنا حسین و زینب هست)

این کار ها بد گفتن و تخریب فرزند دوم و سوم باعث خرابی ها و آسیب های دیگر می شود.

به فرزند دوم محبت کنید!

وقتی شما به فرزند تازه وارد محبت می کنید، در واقع باعث ایجاد محبت در دل فرزند اول می شوید. البته باید در محبت هایتان به دو نکته توجه کنید. یک زیاده روی نکنید. دوم اینکه به فرزند اول مدام بگویید ما فرزند دوم را بخاطر تو آوردیم و به اندازه فهم سنش از مزایای خواهر و برادر برای او بگویید. یکجورایی منت سر فرزند اول بگذارید! البته فقط در حدی که درک کند این به نفع او بوده است؛ نه انقدر که باعث حسادت بیشتر بشود!

به فرزند دوم محبت کنید چون اگر این کار را نکنید حتی اگر فرزند اول حسادت هم نکند فرزند دوم را دوست نخواهد داشت! چون فکر می کند شما هم او را دوست ندارید! در واقع بچه ها به هر چیزی قیمتی می دهند و آن قیمت را ما تعیین می کنیم!

زیاد با فرزند اول بازی کنید

این کار را باید پدر یا مادر بزرگ و پدر بزرگ انجام دهند. فرزند اول را به پارک ببرید با او بازی کنید و او را بخندانید. این کار ها باعث می شود فرزند اول دچار استرس نشود و واکنش بهتری به نوزاد تازه وارد نشان دهد. این کار ها برای مادر هم می تواند خوب باشد سعی کنید با ایجاد تفریحات خانوادگی حال مادر را هم خوب نگه دارید تا دچار افسردگی نشود.

برای فرزند اول هدیه بیاورید

تا چهار پنج سالگی راحت می توانید این کار را انجام دهید. هدیه ای برای فرزند اول بخرید و بگویید این هدیه بیمارستان برای فرزند اول هست! این کار می تواند به روحیه کودک کمک کند و از آمدن فرزند جدید خوشحال شود. حتی می توانید در دوران بارداری به او بگویید قرار است فرزند تازه برایت هدیه از بیمارستان بیاورد!

دیگر به خلاقیت خودتان است که چگونه این موضوع را جذاب کنید.

به جای حسادت به فرزند اول عزت نفس بدهید!

برای اینکه فرزند اول به فرزند دوم علاقه پیدا کند باید به او عزت نفس بدهید.

  1. به او مسئولیت بدهید و بعد از او تشکر کنید. مثلا برو پوشک آجی کوچولو رو واسه مامان بیار. آفرین مامان کوچولو
  2. اگر محبتی به فرزند دوم کرد او را تشویق کنید. مثلا وای عزیزم زینب چه قدر با نمکه! آفرین مامانم که زینبو اینقدر دوست داری مامان کوچولو!
  3. ما بخاطر تو این بچه را آوردیم تا تو تنها نباشی مامانم چون ما تو رو خیلی دوست داریم.

ارتباط پدر و مادر و تاثیر آن در حسادت فرزند

پدر و مادر از یکدیگر مدام تشکر کنند به هم محبت کنند و با هم همکاری کنند تا فرزندان هم یاد بگیرند. اگر پدر و مادر با همدیگر دعوا کنند طبیعتا فرزندان هم همین کار را خواهند کرد. و اگر پدر و مادر با یکدیگر مهربان باشند طبیعتا فرزندان هم با یکدیگر مهربان خواهند بود.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از شما می خواهم اگر شما هم راهکار دیگری بلد هستید یا مثالی می شناسید برای ما بنویسید تا از آن ها استفاده کنیم. خیلی ممنون که تا آخر همراه ما بودید و مارا در تولید محتوا یاری می کنید.

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود