رنج تلخ رنج شیرین رنج مقدس! چگونه در مقابل رنج سرسخت شویم؟

رنج تلخ رنج شیرین رنج مقدس! چگونه در مقابل رنج سرسخت شویم؟

چگونه در مقابل رنج سرسخت شویم؟ راستش به نظر من زندگی بدون رنج وجود نداره! فقط ما در زندگی بین سه نوع رنج حق انتخاب داریم! (رنج تلخ رنج شیرین رنج مقدس) برای همه آدم ها این سه نوع رنج در زندگیشون وجود دارد. فقط هرکسی در زندگیش یکی از این رنج هارو بیشتر تجربه می کند! و این ما هستیم که انتخاب می کنیم کدام یکی از این رنج ها را بیشتر تجربه کنیم. گاهی اوقات ما برای فرار از رنج های شیرین خودمان با اراده خودمان به سمت رنج های تلخ حرکت می کنیم. و تلخ تر از این حرکت زمانی هست که متوجه این روند تلخ و اشتباه می شویم!

چگونه در مقابل رنج سرسخت شویم؟

برای سرسخت شدن در مقابل رنجباید اول رنج را بشناسیم. باید بدانیم در هیچ شرایطی ما نمی توانیم از رنج ها فرار کنیم! فقط می توانیم تمام تلاشمان را انجام دهیم تا رنج ها را شیرین تر کنیم. برای اینکه یاد بگیریم چطور این کار را انجام دهیم؛ در ادامه با من همراه باشید.

تعریف رنج تلخ رنج شیرین و رنج مقدس!

رنج تلخ

همانطور که از اسمش پیداست تلخ است؛ تلخ تر از یک رنج ساده! برای همین اسمش را رنج تلخ گذاشتم.

  • رنج تلخ مثل بیماری
  • رنج تلخ مثل بی پولی
  • رنج تلخ مثل روزمرگی

این ها مثال هایی از رنج تلخ بودند.

  • گاهی رنج تلخ پیش می آید و از ما کاری ساخته نیست.
  • گاهی رنج تلخ پیش می آید اما قابل رفع است.
  • گاهی هم رنج تلخ قبل پیشگیریست.
  • گاهی ما مقصریم و گاهی کاری از دست ما ساخته نیست.

گاهی انتخاب ما ماندن در رنج است مثل:

  • ماندن در بیماری که قابل علاج است از تبلی!
  • ماندن در شغلی که درآمدش بسیار کم است از ترس بی پولی!
  • مثل نداشتن و نساختن چالش در زندگی که نتیجه آن می شود روزمرگی و بعد مدتی افسردگی!
  • مثل حل نکردن مشکل بخاطر ترس از مشکل بعدی!
  • مثال بسیار است شما هم می توانید مثال های در ذهنتان را در نظرات بیان کنید.

راستش در توصیف رنج تلخ باید گفت: مثل آب راکد انسان راکد هم می گندد.

در توضیح دو رنج دیگر بیشتر با رنج تلخ آشنا خواهید شد.

چگونه در مقابل رنج سرسخت شویم؟

رنج شیرین

رنج شیرین برعکس زندگی بدون چالش که در رنج تلخ گفتیم، زندگی پر چالش و غیر قابل پیشبینی هست. پر از رنج، پر از حل مساله، پر از هیجان! اما حل مساله،چالش و هیجان رفت و آمد چالش ها شیرین هستند. چالش انتخاب همسر و حل مسائل مربوط به آن، چالش پیدا کردن کار آزاد یا کار آفرینی یا چند بار کار عوض کردن، هیجان اینکه یک ماه پول بیشتری در میاری یک ماه کمتر، هیجان مهمونی دادن و چالش رسوندن همه کار ها سر موقع، چالش یادگیری مهارت های جدید، چالش فرزند آوری و فرزند پروری، این ها همه سختند ، همه با رنج همراهند اما شیرینند. شیرینی تفاوت روز ها شیرینی حرکت رو به جلو شیرینی راکد نبودن شیرینی پیشرفت همان رنج شیرین هست.

رنج مقدس

چگونه در مقابل رنج سرسخت شویم؟

اگر رنج تلخ و شیرین های زندگیتان را پیدا کرده باشید می فهمید که گریزی از هیچ کدام وجود ندارد! گاهی رنج های تلخ زندگی می آیند ، بی آنکه بفهمیم از کجا آمدند! گاهی برخی رنج های تلخ غیر قابل تغییرند. مثل فردی که از اول معلول به دنیا آمده باشد.

اما بد ترین کار برای هر فرد تسلیم شدن است. اگر امیدمان پشت کارمان و تلاشمان را از دست بدهیم روز به روز فقط به تعداد رنج های تلخمان می افزاییم و از رنج های شیرین فرار می کنیم! این دور باطل در زندگی هر انسانی ممکن است رخ دهد؛ چون رنج در زندگی همه ما وجود دارد.

رنج مقدس سبکی از زندگی است که در آن آنچه مجبور به پذیرش آن هستی بپذیری، وآنچه را باید تغییر دهی بی نا امیدی تغییر دهی. و قدرت تشخیص این دو را تو نداری فقط پروردگارت دارد.

رنج مقدس یعنی اینکه هر کجا شک کردی در مسیرت از سخنان خدا قرآن و امامان کمک بگیری و اگر باز هم شک کردی از خدا بخواهی راه را به تو نشان دهد نشانه ای کدی آشنا برایت بفرستد که آن را بشناسی و راه را از بی راه تشخیص دهی.

تلاش کردی و نرسیدی نا امید نشوی شاید صلاحت نبوده. یعنی جزع فزع نزنی آرام باشی و پر انرژی یک ترکیب متضاد زیبا.

رنج مقدس یعنی رنج تلخی را می پذیرم چون تو می خواهی رنج شیرینی را می سازم چون تو می خواهی و رنج تلخی را از بین می برم چون تو می خواهی.

منابع آیات:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُرۡكُمۡ وَيُثَبِّتۡ أَقۡدَامَكُمۡ سوره محمد آیه 7

اى اهل ايمان! اگر خدا را يارى كنيد، خداوند نيز شما را يارى خواهد كرد و قدمهايتان را ثابت خواهد نمود

عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ آیه 216 سوره بقره

بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است، وبسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بد است.

إِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرٗا آیه 6 سوره شرح

قطعا (همراه با ) هر سختی آسانی هست. نگفته (پس از هر سختی) گفته (همراه با) یعنی چه پولدار چه بی پول چه پر چالش چه کم چالش چه غرق در مشکلات چه بی مشکل هم رنج دارند هم آسانی…

وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ آیه 2 و 3 سوره طلاق

و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند، و از جایی که گمان نَبَرد به او روزی عطا کند، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد.

البته معنی تقوی در زمانه ما فقط شده گناه نکردن این کار نکردن اون کارو نکردن! خب اگر قرار بوده هیچ کار نکنیم چرا خدا ما رو آفرید؟ گاهی تقوا یعنی کار هایی رو انجام دادن که لازمه یاری دین و خدا و امام زمان هست و وظیفه ما همین هست. همان طور که در آیه بعدی می گویم انسان دائما باید در حال تلاش باشد.

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ آیه 46 سوره سبا

بگو قطعا من شما را یک نصیحت می کنم و آن اینست که برای خدا قیام کنید.

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود