زندگی بدون چالش فوتبال بدون رقیب!

زندگی بدون چالش مثل فوتبال بدون رقیب است.

بعد بازی فوتبال مربی بچه ها را دور هم جمع می کند و شروع به صحبت می کند.

مربی از بچه ها سوال کرد: بازی فوتبال را دوست دارید؟ بچه ها بدون تعلل گفتند : بله.

مربی سوال کرد : برنده شدن در بازی را چطور؟ دوست دارید؟ همه بچه ها گفتند: معلوم است که دوست داریم. هیچ کس باخت را دوست ندارد.

مربی مجددا سوال کرد: اگر در بازی فوتبال تیم رقیب بسیار ضعیف بود و تیم شما بسیار قوی بود چطور؟ باز هم بازی کردن را دوست دارید؟ همه بدون استثنا گفتند : نه اینطوری دوست نداریم!

مربی پرسید: چرا؟ شما که برنده شدن در بازی را دوست دارید؛ چرا رقیب ضعیف را دوست ندارید؟ هر یک از بچه ها چیزی گفت و پر تکرار ترین جواب این بود: جذابیت بازی به رقابت آنست. به چالش های آنست. بازی که بدانی برنده ای که جذابیت ندارد!

زندگی بدون چالش مثل فوتبال بدون رقیب است

مربی هم فرصت را غنیمت شمرد و شروع به صحبت کرد.

زندگی را تصور کنید که ، هیچ چالشی نداشته باشد. از همان اول زندگی شما پولدار هستید و برای پول هیچ تلاشی نیاز نیست. همه کار های شما را دستگاه ها و رباط های هوشمند انجام می دهند. هیچ چیزی برای بدست آوردن وجود ندارد. هیچ مشکل و مساله ای نیست. حتی آخرتی هم نیست که برای آن تلاش کنید. در چنین زندگی شما کاری جز خوشگذرانی ندارید. چه حسی به این زندگی دارید؟

هر کدام از بچه ها چیزی گفت. برخی از بچه ها دوست داشتند چنین شرایطی را تجربه کنند؛ و برخی دیگر نه.

مربی ادامه داد: زندگی بدون چالش مثل فوتبال بدون رقیب است

جذابیت زندگی به رقابت است. به مبارزه است. حتی بدست آوردن آخرت هم در گرو مبارزه با شیطان است. در زندگی انسان بازی بدون رقیب وجود ندارد. ما دائما در حال رقابتیم یا با دوستانمان یا با خانواده مان یا با خودمان یا حتی با شیطان.

اما متاسفانه همه ما در تلاش برای رسیدن به آن زندگی هستیم که پیش از این گفتم. با خدا می جنگیم برای حذف تکلیف، با خانواده می جنگیم برای حذف مسئولیت، با دنیا می جنگیم برای حذف چالش ها و در آخر به زندگی می رسیم که دیگر هیچ معنایی ندارد!

زندگی تنها با مدرنیته ظالم! مدرنیته ای که روز به روز چالش ها که سر منشا خوشی و لذت هستند را یکی یکی حذف می کند!!

من با مدرن زندگی کردن مخالف نیستم؛ من با بی چالش ، بی هدف و بی رقیب زندگی کردن مخالفم. اگر می خواهید دچار افسردگی نشوید از چالش از پیشرفت و از سختی های زندگی فرار نکنید. از حریف فرار نکنید. خودتان را از حریف قوی تر کنید.

حتی خداوند هم از دینداری منفعل خوشش نمی آید. از دینداری که از سختی ها فرار می کند، دینداری که از دارایی دنیا فرار می کند از ترس از دست دادن دین! دینداری که صورت مساله را پاک می کند زندگی نمی کند تا گناه نکند! خدا چنین دینداری را دوست ندارد! خداوند آن دینداری را دوست دارد که چالش می سازد برای رشد.

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود